Hoe maak je een SEO-vriendelijke website

Vergoot je online zichtbaarheid met de hulp van webdesign experts.

"Waarom zou je kiezen voor een web agency als je zelf een basiswebsite kan bouwen?"

Een boeiende vraag waar wij als webdesigners wel wat antwoorden op hebben. In deze blog duiken we in de fascinerende wereld van de SEO. Als jouw ultieme doel is om een website te creëren die makkelijk gevonden wordt én hoog scoort in de zoekresultaten, dan is het een slimme zet om webdesign experten in te schakelen

Allereerst: Wat is SEO?

We weten allemaal dat SEO van essentieel belang is voor de online zichtbaarheid en prestatie van websites. Maar wat houdt dit nu eigenlijk precies in? En nog belangrijker: hoe optimaliseer je die SEO?

Laat ons beginnen bij het begin. We maken allemaal dagelijks gebruik van zoekmachines om informatie, producten en diensten te vinden. Bij elke zoekopdracht is het uiteindelijke doel dat de meest relevante websites bovenaan de ranking verschijnen zodat gebruikers meteen vinden wat ze nodig hebben. Om dat te bereiken, maken search engines gebruik van specifieke parameters en regels die zorgen ervoor dat de meest relevante zoekresultaten bovenaan de lijst komen te staan.

SEO staat voor Search Engine Optimization en omvat een reeks complexe technische én inhoudelijke strategieën en technieken die de online zichtbaarheid en ranking verbeteren. Hoe straffer je SEO, hoe makkelijker je online wordt gevonden en hoe meer verkeer op je website. Een kans die iedereen wel wil grijpen!

SEO - Okappi

Hoe optimaliseer je je website voor SEO?

Om je SEO-potentieel ten volle te realiseren, moet je investeren in zowel de inhoud als de technische aspecten. Voor Google – oppergod der zoekmachines – zijn beide zaken van essentieel belang.

Technische onderbouw

Een website moet vlot functioneren. Bij foute links, trage laadtijd en serverfouten kom je al snel in de ’time-out hoek’ van Google terecht. Ook moeten zoekmachines de website makkelijk kunnen doorzoeken (crawlen)

Inhoud

Het is belangrijk dat alle informatie duidelijk is voor je doelpubliek en dat je voldoende relevante content publiceert. Ook is het essentieel dat je regelmatig nieuwe teksten toevoegt.

De sleutel tot SEO-succes: Een solide technische onderbouw

De achterliggende technische aspecten zijn dus van groot belang voor de SEO. Daarom is het belangrijk dat je website ‘volgens de regels van de kunst’ wordt opgebouwd en daar komt een professioneel team van developers wel handig van pas. We geven je graag enkele concrete voorbeelden, zonder al te technisch te gaan:

 

Heldere structuur

Een logische opbouw met een duidelijke hiërarchie maakt het voor de zoekmachine makkelijker om de relevantie van de verschillende pagina’s in te schatten. Zo mag een landingspagina maar één hoofdtitel hebben en die moet aansluiten bij de inhoud van die pagina.

 

Hoge performantie

Een snelle laadtijd verbetert de gebruikerservaring en beïnvloedt je positie in de zoekresultaten. Zo maken wij ‘snelle websites’ door onder andere caching te activeren, clean code te gebruiken én door op de juiste manier met styling elementen om te gaan. 

 

Responsive

Niets vervelender dan wanneer een website er freaky uitziet op je smartphone. Als je geen bezoekers wil afschrikken, moet je website er goed uitzien op elk mogelijk schermformaat. Een hoge responsiveness verbetert de gebruikerservaring, wat opnieuw leidt tot hogere rankings.

 

Die technische onderbouw pico bello krijgen, kan wel wat tijd en moeite kosten. Gelukkig is het een éénmalige investering: eens de fundamenten goed zitten, heb je een degelijke basis waarop je in de toekomst kan blijven voortbouwen.

Content is koning: De bouwstenen van krachtige SEO

Betekenisvolle teksten en inhoud spelen een niet te onderschatten rol bij het SEO-proofen van je website. Websitebezoekers willen immers maar één ding: duidelijke en relevante antwoorden op hun vragen. Zo krijgen ze een waardevolle ervaring en blijven ze ook op de website. Hier zijn enkele tips waar je mee aan de slag kan:

 

Natuurlijk werkt best

Wanneer mensen informatie zoeken, gebruiken ze zoekwoorden of keywords. Het slim verwerken van relevante keywords in je teksten kan een enorme impact hebben op de SEO. Het is echter ook belangrijk om daar niet in te overdrijven en je teksten vol zoekwoorden te proppen (keyword stuffing) want dat leidt tot geforceerde content en dat wordt je niet in dank afgenomen. Schrijf daarom op een authentieke en natuurlijke manier over jouw expertise en industrie.

 

Kwaliteit over kwantiteit

Investeer in kwalitatieve teksten die relevant en volledig afgestemd zijn op de noden van je doelgroep. Beantwoord hun vragen, los problemen op en bied nuttige informatie aan. Unieke inhoud is dé beste manier om je te onderscheiden van de concurrentie: vermijd dus ‘eenheidsworst’.  Teksten (quasi) kopiëren van de concurrentie, volledig vertrouwen op ChatGPT of verouderde informatie zijn ook absolute afknappers. 

 

Een strakke structuur

Logisch opgebouwde teksten die slim gebruik maken van titels (H1 en H2) scoren duidelijk beter. Door je teksten te structuren met verschillende alinea’s, titels en subtitels, maak je ze niet alleen aantrekkelijk voor bezoekers, maar zijn ze ook geoptimaliseerd voor de zoekmachines.

Je merkt het wel: de rol die woorden en teksten spelen, zijn van onschatbaar belang voor SEO. Daarom is het een verstandige keuze om met een professionele en strategische copywriter in zee te gaan. Zij kunnen er immers voor zorgen dat je unieke en relevante content kan publiceren, waarmee je zowel de bezoekers als de zoekmachines kan bekoren.

Sfeerbeeld voor services pagina over webapplicatie

Altijd up-to-date

Een succesvolle SEO-strategie vraagt om voortdurende inzet, zowel op technisch als op inhoudelijk gebied. Zoekmachines zijn namelijk verzot op ‘verse inhoud’ en daarom is het belangrijk om je website regelmatig bij te werken door nieuwe, boeiende content te publiceren. Ook periodiek onderhoud en regelmatige updates zijn essentieel voor een effectieve SEO-strategie.

seo optimalisatie

Je website in goede handen

Zou jij je rug laten opereren door je boekhouder? Of vragen aan de bakker om je zonnepanelen te installeren? Als je een professionele website wil die goed scoort bij klanten én Google, dan komt een team van aan-code-verslaafde-toffe-peren wel van pas. Onze expertise ligt immers in het tevreden houden van de almachtige oppergod Google én onze klanten. We geven jouw SEO en online zichtbaarheid een serieuze boost zodat jij je volledig focussen op waar je écht goed in bent!

Sfeerbeeld voor over pagina over development

Wil je graag een gratis SEO-analyse van jouw website?

Je bent welkom voor een gratis technisch consult waarbij we samen ontdekken hoe we jouw online zichtbaarheid kunnen verhogen!

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.