Deze groothandel voor professionele tuinaanleggers biedt een brede waaier aan producten: van grond- en bodemverbeteraars tot vijvermateriaal en meststoffen. Klanten kunnen bestellen via de webshop, telefonisch of in de fysieke winkel. Om aan de complexe behoeftes van De Witte te voldoen, ontwikkelden we een perfect geïntegreerde webshop die het bestelproces centraliseert en de uitgebreide productopties en variabele prijzen helder weergeeft. Een uitdaging volledig op maat van Okappi!
Essentieel was de integratie van de webshop met het ERP-systeem zodat er geen problemen zouden kunnen ontstaan op vlak van voorraad- en prijsbeheer, orderverwerking en klantenervaring. Daarom zorgden we voor een real-time koppeling in beide richtingen van alle orders, artikels, klantgegevens, verzendingsopties, prijslijsten en facturatie. Resultaat? Een serieuze boost in efficiëntie, een aanzienlijke kosten- en tijdbesparing, een lagere foutenmarge én een consistente klantervaring!
Dankzij de automatische synchronisatie tussen het ERP-systeem en de webshop is alle informatie altijd up-to-date. Handig, maar een webshop heeft uiteraard ook wat ‘commerciële saus’ nodig en moet ook informatie aanbieden die niet in het ERP-systeem staat. Daarom zorgden we voor ruimte voor extra content zoals productinformatie, foto’s, een interessante blog en de ‘over ons’ pagina.
Service op maat, dat is van tel. De klanten van De Witte kunnen hun bestellingen aanpassen aan hun specifieke voorkeuren. Zo kunnen ze kiezen tussen diverse verpakkingsvormen, verschillende leveringsopties of rechtstreeks berekenen hoeveel materiaal ze precies nodig hebben. Alle prijzen worden in real-time en op maat van de klant berekend. De calculatortool houdt onder andere rekening met het klantenprofiel, mogelijke kortingen, de leveringskosten en de hoeveelheid besteld materiaal.
Bij De Witte komt er op dagelijkse basis een heel groot aantal orders binnen en dat via drie verschillende kanalen: via de webshop, telefonisch of in de winkel. Alle bestellingen worden centraal beheerd in het ERP-systeem, waardoor menselijke fouten worden voorkomen, er veel tijd wordt bespaard en een tijdige levering kan worden gegarandeerd.
Een andere uitdaging was het in real-time berekenen van verzendkosten zodat klanten onmiddellijk de juiste prijs te zien krijgen. We zorgden voor een tool die de verzendkosten direct en automatisch berekent op basis van de specifieke vereisten en verzendmethoden.
Om de stiel te beschermen, werkt De Witte exclusief met professionele tuinaanleggers die hun producten aan een verlaagde prijs kunnen kopen. Alleen professionals krijgen dus toegang tot de webshop. We automatiseerden en stroomlijnden dit hele proces: nieuwe klanten maken een profiel aan, vervolgens wordt hun registratieformulier automatisch doorgestuurd naar het CRM-systeem waar ten slotte de validatie plaatsvindt. Geen tijdrovende en manuele input, maar een vlotte en handige workflow.
We zorgden voor een soepele integratie met Salesforce en Pardot zodat de follow-up en organisatie van het klantenbestand automatisch verloopt. Telkens wanneer iemand het contactformulier invult of een mailtje stuurt, komen de gegevens terecht in een automatische opvolgflow voor contacten.
De Witte beheert in totaal drie verschillende webshops gericht op verschillende doelpublieken. Deze webshops maken gebruik van dezelfde achterliggende intelligentie en zijn alle drie gekoppelde met hetzelfde ERP-systeem. Dankzij de naadloze integratie kunnen ze eenvoudig centraal worden beheerd. Het resultaat? Waanzinnig hoge efficiëntie!